Skriv tills fingrarna blöder – en dag som copywriter

logo AVETILE

Att det existerar många knasiga yrken är det ingen som säger emot, och ibland kan man inte sluta förundras över hur nischade och konstiga vissa arbetsuppgifter samt företag är. Internet är en ständigt växande marknad, och när man jobbar helt nätbaserat så kan man ibland inte sluta tänka på hur lyckligt lottad man är. Om man vill så kan man jobba hemifrån, om man vill så kan man jobba på flygplatsen, och om man vill så kan man gå upp mitt på dagen. Vi som jobbar med internet har helt enkelt en större valfrihet än normalt anställda människor, särskilt om man är egenföretagare. Så hur ser det egentligen ut om man är en copywriter? Vad gör ens en copywriter?

Oddsen är att du aldrig hört talas om det tidigare, eller så har du hört namnet men inte kunnat förknippa det med något konkret. Låt oss därför först definiera vad en copywriter egentligen gör. Att jobba med copywriting innebär i princip att man tillverkar textmaterial inom en rad olika områden. Till exempel som denna artikel, men det kan också vara till en ny annonskampanj, pressrelease, hemsideinnehåll eller manuskript. Ja, det kan egentligen vara nästan vad som helst där text används.

För den som jobbar med copywriting så ställs det en hel del krav. Först och främst måste man kunna behärska språket, framförallt via skrift. Sen förutsätter det också en rejäl gnutta kreativitet samt förmågan att kunna vara självgående. Det är mycket vanligt att man bara får ett ämne eller rubrik kastad i famnen, och det är upp till en själv att bygga vidare på det. Dessutom ställer det krav på att man är riktigt duktig på att söka rätt på information, framförallt relevant sådan. Av förklarliga skäl så kan man inte allt om alla ämnen, och när man ska skriva en text som är långt utanför ens kunskapsområde gäller det att vara god vän med Google. Sökmotorer är med andra ord ett mycket viktigt redskap i det dagliga användandet, och framförallt förmågan att sålla ut relevant information från texter och andra artiklar.

Jag som skriver denna text, i egenskap av copywriter och egenföretagare, börjar ofta mina dagar på samma sätt. Det första jag gör när jag kommer ut på kontoret är att kontrollera alla deadlines samt arbeten, och utifrån det skapa dagens prioriteringslista. Vissa kunder ska ha expressleveranser av stora mängder text på så kort tid som 24 timmar, medan andra bloggar eller hemsidor behöver uppdateras med ny text kontinuerligt. Det finns dock en sak som är säker, och det är att deadlines och datum alltid kretsar kring ens huvud likt en getingsvärm. Resten av dagen brukar däremot kunna se lite annorlunda ut, ibland måste man outsourca jobb till andra skribenter när belastningen blir hög. Ibland måste man också skicka fakturor, korrekturläsa eller kolla igenom beställningsunderlag.

Att jobba som copywriter som att hoppa ut från ett flygplan och montera fallskärmen i luften. Varje dag kan se annorlunda ut, och tidspressen är hård. Men trots detta så älskar jag mitt jobb och det jag gör, även om fingrarna ibland blöder.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *