Välj en lönsam nisch

Lönsam nisch

Vi har kommit fram till del nr 3 och denna gång lär vi oss hur man hittar och väljer ett ämnesområde som skapar inkomst.

Detta är del 3/12 i serien: hur man lyckas som affiliate

Så hittar du ett lönsamt ämne

Viktigt att tänka på när du väljer din verksamhets nisch är att den kan generera pengar. Ett bra sätt att ta reda på om du valet ett tillräckligt lönsamt ämne eller ej, är att använda gratisverktyget Google Adwords. Det finns även andra mer avancerade och mer exakta betaltjänster som kan hjälpa dig att hitta en lukrativ nisch, men i regel duger Adwords gott och väl. Med hjälp av denna tjänst kan du få reda på ungefär hur många sökningar som görs via Google för ett specifikt sökord eller en utvald fras.

Du kan även få ett riktmärke på hur mycket man kan tänkas tjäna per klick, genom att använda trafikkalkylatorn.

Olika faktorer att beakta

När du väljer nisch, gäller det att hela tiden se hela bild och att väga samman alla de olika faktorerna. Sökmängden måste ställas mot den befintliga konkurrensen samtidigt som lönsamhetsaspekten också måste vägas in.
Ord som ”pappersbruk” eller ”toapapper” saknar förmodligen konkurrens men lär inte ge någon vidare avkastning, dels eftersom det bara görs ca 200-300 sökningar varje månad på respektive ord och dels eftersom det saknas annonsörer som är villiga att betala för annonser.

Andra ord och fraser som ”låna” eller ”tjäna pengar på nätet” är populära termer, vilket innebär att det är många som vill dela på kaka och många munnar att mätta. Självfallet är det därför bäst om du lyckas hitta en nisch som ger bra betalt och saknar tuffa konkurrenter.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

2 thoughts on “Välj en lönsam nisch

  1. Tycker det är himla svårt att plocka ut en bra nish som ger bra betalt. Men är det ens någon idé att ge sig in i en nish där konkuransen är extremt tuff? Tänker mycket på vad för budgetar som krävs för att nå toppen där. För du lär ju få köpa länkar för att ens kunna ha en chans? Hade varit kul att se en artikel om vad som krävs för att bli en vinnare i respektive nish. Inte för att man kan ge exakta svar på en sån sak, men vad man bör räkna med för att ta sig fram i serpen.

    • Hej Andreas,

      Intressanta tankar. Min tanke är att business på internet fungerar på samma vis som annan business, dvs. att satsar man stort så kan man tjäna stort. Dock har det länge funnits (och finns väl delvis fortfarande) ett utrymme för nya aktörer att slå sig in på marknaden på ett helt annat vis än vad som är fallet utanför den digitala världen.

      Problemet med att köpa länkar inom konkurrens utsatta nischer är att dessa numera bevakas manuellt av Google, risken är därför stor att man blir straffad illa kvick. Givetvis köper de stora drakarna fortfarande länkar, men det gäller att göra det ”snyggare” t.ex. genom att arrangera tävlingar eller liknande.

      Ett inlägg om vad som krävs i respektive nisch hade varit trevligt men precis som du antyder så skulle det vara mer eller mindre omöjligt att ge ett fast svar på detta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *